Bijles Wiskunde  Natuurkunde  Scheikunde Home Beginnen met bijles Werkwijze Vijf uitgangspunten Tien gedachten... Scholen in Assen Scholen in Groningen Over de docent Locaties en tijden Contact Contact
Ruben Oosterman Telefoon: 0619 867820 info@bijlesrubenoosterman.nl
Wist u dat...
Ik altijd de eerste les bij u thuis geef?

Werkwijze

Kennismaking Voor de eerste bijles plan ik het eerste kennismakingsgesprek in bij u thuis. Op deze manier zorg ik er voor dat ik u en uw zoon of dochter in de eigen omgeving leer kennen, en dat hij of zij weet wie ik ben en zich vertrouwd voelt. Veel leerlingen vinden de eerste bijles redelijk spannend en denken daarom dat ze zich moeten inhouden. Ook schamen ze zich vaak voor de resultaten en denken ze dat ze het niet kunnen. Daarnaast vinden ze exacte vakken moeilijk, terwijl ze die voor hun gevoel wel zouden moeten begrijpen. Ik vind het belangrijk uw zoon of dochter zich veilig voelt, en alles durft te zeggen en te vragen. Eerste bijles Bij de eerste bijles behandel ik een stuk van de stof dat belangrijk of dringend is, bijvoorbeeld omdat hij of zij dit nodig heeft voor de volgende toets, of omdat het een onderwerp is dat vaker terug gaat komen. Aan de hand van voorbeelden die aansluiten bij de leerling, en bijbehorende stappenplannen, leg ik de stof stap voor stap  aan de leerling uit. Daarbij begin ik vanuit een onderdeel dat de leerling al wel kent, en bouw op deze manier verder. Stap voor stap gaan we verder totdat de leerling een compleet beeld van het onderwerp heeft. Ik leg niet alleen uit hoe ze de stof moeten gebruiken, maar ook waarom ze dat op die manier moeten doen. In de tussentijd geef ik leerlingen veel tips en trucs die ze kunnen gebruiken tijdens hun eigen lessen en tijdens de toetsen. Op deze manier komen leerlingen er achter dat veel dingen ingewikkelder lijken dan ze zijn, en dat ze de stof opeens wél begrijpen. Vervolglessen De meeste leerlingen willen graag verder met bijles omdat ze zien dat ze de stof nu wel snappen en kunnen toepassen. Om de stof bij te houden en te herhalen plan ik vervolglessen in mijn eigen lesruimte in. Gemiddeld geef ik een leerling één keer in de drie weken bijles, afhankelijk van hoeveel begeleiding uw zoon of dochter nodig heeft. Zelfstandig verder Wat leerlingen vaak denken is dat met de bijlessen opeens alles vanzelf gaat. Ze gaan er soms van uit dat de bijlessen voldende zijn en dat ze er zelfs niks meer voor hoeven te doen. Het tegendeel is waar: de bijlessen helpen je te leren hoe je de stof moet gebruiken, maar die zal uw zoon of dochter zichzelf dan ook eigen moeten gaan maken. Op het moment dat leerlingen weten hoe ze verder moeten en het vertrouwen hebben dat ze het kunnen, blijken leerlingen uiteindelijk prima in staat om zelfstandig verder te gaan.
Ruben Oosterman Facebook
Werkwijze