Bijles Wiskunde  Natuurkunde  Scheikunde Home Beginnen met bijles Werkwijze Vijf uitgangspunten Tien gedachten... Scholen in Assen Scholen in Groningen Over de docent Locaties en tijden Contact Contact
Ruben Oosterman Telefoon: 0619 867820 info@bijlesrubenoosterman.nl
Wist u dat...
Veel leerlingen willen weten waar ze de stof voor kunnen gebruiken?

Vijf uitgangspunten van bijles

Aansluiten bij de leerling Tijdens de lessen Wiskunde, Natuurkunde en Scheikunde op school wordt van de leerling verwacht dat hij of zij zich vanwege de grote groepen voegt naar de lesopbouw van de docent. Dit terwijl hij of zij misschien zelf al moeite heeft om mee te komen of geen idee heeft wat de docent van hem of haar verwacht. Bij de bijlessen is het omgekeerde het geval: ik pas als docent mijn lessen aan op mijn leerlingen. Met bijles zorg ik ervoor weet hoe ver ze met de stof zijn, en bekijk vooral hoe ze datgene onder de knie krijgen wat ze moeten weten. Veilige en open sfeer Docenten moeten tijdens de les de orde bewaren, waardoor je als leerling vaak niet alles van jezelf durft te laten zien. De gedachte tijdens mijn bijlessen is: je hoeft je nergens voor te schamen, niets is raar en niets is gek. Je mag zeggen wat je wilt, en je krijgt alle ruimte om vragen te stellen en om hulp te vragen als je ergens niet uit komt. Weten hoe, maar ook waarom Een docent heeft tijdens de les vaak geen tijd om zijn uitleg helemaal te onderbouwen. Als een leerling vraagt waarom zaken zo zijn zoals ze zijn is een veelgehoord antwoord: "omdat het zo is", of "dat is nu niet zo belangrijk, leer het maar gewoon uit je hoofd". Een recept volgen zonder dat je weet wat je aan het doen bent is dan vaak het gevolg. In de bijlessen leer je niet alleen hoe je de stof moet gebruiken, maar ook waarom dit zo moet. Hierdoor maak je je de stof sneller eigen, en hoef je geen voorgeschreven stappenplannen op te dreunen zonder dat je zelf in de gaten hebt waar het over gaat. Stap voor stap vooruit Er wordt van je gevraagd om te gaan rennen, maar je weet nog niet eens hoe je moet lopen: op deze manier raken veel leerlingen in de reguliere lessen het spoor bijster. Bij de bijles ga je pas bezig met iets nieuws als je het oude helemaal onder de knie hebt. Door deze manier van werken kun je de stof gemakkelijker reproduceren, waarbij het belangrijkste is dat je weet dat je de stof echt onder de knie hebt. Deze zelfverzekerdheid gaat je verder helpen! Begeleiden naar zelfstandigheid De bijlessen zijn een veilige haven voor leerlingen waar ze naar hartelust kunnen uitproberen en om hulp mogen vragen. Uiteindelijk moet de leerling het natuurlijk zelf doen en daar wordt hij of zij tijdens de bijlessen ook naar toe begeleid. Eerst doe ik tijdens de bijlessen aan de leerling voor hoe het moet en vervolgens probeert hij of zij het zelf. Uiteindelijk zien leerlingen in dat ze het onder de knie hebben, en in staat zijn om zelf met de stof verder te gaan.
Ruben Oosterman Facebook
Vijf uitgangspunten